Kædehotellerne kommer godt klædt på og ser potentialet i København!
Konkurrencen fra internationale hotelkæder bliver benhård. De ville aldrig have etableret sig i København, hvis ikke de troede på, at de kunne få en god forretning ud af det. De har styr på deres data og medbringer en stor loyal kundegruppe. De har masser af ressourcer og erfaring.
Hvordan kan de lokale enkeltstående hoteller så bedst klare sig i et nyt marked?
Hvad kan et ’stand alone’ hotel så med fordel stille op mod den øgede konkurrence? Et større antal rejsende gør det ikke alene, eftersom tilgangen af hotelværelser i en årrække i alle tilfælde helt sikkert vil overstige de flere tilrejsende iflg. HORESTA.
Udover at ledelsen skal være helt skarpe på strategi, prispolitik, målgrupper og markedsføring, har de den fordel, at de er kommet først og allerede har en stærk lokal positionering og goodwill.
I deres kommunikation er det vigtigt at fokusere på det autentiske og unikke. Måske de skal checke, om deres mission statement stadig holder eller bør justeres.
Hvis de har været kloge og fremadrettede, har de brugt de sidste par år, hvor udviklingen kun har peget i een retning, til at cementere deres position, udvikle deres brand og knytte deres loyale kunder endnu tættere til sig. Ikke ved de gængse loyalitetsprogrammer, men ved at udvikle reelle fordele og tilbud, som giver værdi for den enkelte gæst og knytter gæst og hotel tæt sammen i en Lifecircle.
Loyalitetsprogrammer som sådan er kædehotellerne langt bedre til, alene af den grund at de har flere ting i værktøjskassen, og bl.a. i deres loyalitetsprogrammer kan tilbyde hoteller til langt flere destinationer. På dette felt er ’stand alone’ hotellerne både i konkurrence med OTA’erne og kæderne.
Tip! Med fordel kan det også være en god ide at se på, hvilke målgrupper og markeder de nye kæder henvender sig til, og hvilke medier de benytter.
Gør dine konkurrenter irrelevante
Til dette års Revenue Strategy Forum London (EMEA) den 6. november på the Amba Hotel Charing Cross holdt Michael Levie, Chief Operations Officer at citizenM, en udfordrende og interessant hovedtale om, hvordan du simpelthen kan gøre dine konkurrenter irrelevante.
Vi tror, at vi er utrolig dygtige til at differentiere os, men ender med at præsentere gæsterne for de samme produkter og ydelser som nabohotellet. Hvis den eneste forskel på dit hotel og konkurrentens er, om der ligger en chokoladehilsen og farven på logoet på sengen om aftenen, så er tiden inde til at skifte til en Blue Ocean Strategy og gentænke forretningsstrategien for det enkelte hotel, sagde Michael Levie. Han fortalte også om lidt af tankerne bag CitizenM konceptet:
“We wanted to shift context away from ‘we’re only a hotel’. We are a hotel, office, home, network”
Levie afsluttede sin tale med at opfordre hotellerne til at ændre deres mindset ved at turde sige JA og NEJ. Han citerede i den forbindelse Stephen Herfst’s quote: “By being everything to everyone you’re nothing to anyone”.
Med en Blue Ocean Strategy er der plads til alle. Så for at undgå en priskrig og indbyrdes kamp om de samme kunder bør det enkelte hotel finde ind til deres Blue Ocean. De skal turde slippe fortiden og ’plejer’, selv om det har fungeret godt i mange år. Målgrupper og præferencer er i konstant bevægelse og udvikling, og det samme er markedet.
Berlingske Tidende bragte den 6. august en forsidehistorie om, at udenlandske hoteller indtager København, således at den samlede kapacitetsforøgelse frem mod 2020 stiger 50%.
Susanne Rübner
Rübner Bang Consulting