Laver du annoncer målrettet mobilapps eller webkonverteringer?

Dette blogindlæg er relevant for dig som bruger Facebook Business Manager til dine annoncer på Facebooks platforme. Dvs. ikke når du laver annoncering (kendt som Boost) via den almindelige Facebook platform.

 I kølvandet på den nye persondataforordning kommer der løbende en række stramninger inden for markedsføring. Med udgivelsen af Apple iOS 14 varsler Facebook at bla. Facebook-pixlen vil blive påvirket i en grad der mindsker vores muligheder for at lave markedsføring baseret på dataindsamling. Det er eksempelvis når en annonce målrettes alle der har interageret med din hjemmeside eller målrettes konverteringer, dvs. at folk klikker over til din hjemmeside og udfører en ønsket handling som køb eller læs mere.

Nu er Facebook jo en platform der lever af annoncering. De har derfor den største interesse i at holde på brugerne - både dem annoncerne målrettes og dem som køber annoncerne – og de arbejder løbende på at lave opdateringer som kan imødese stramningerne indenfor brugen af persondata. Facebook: ”Som konsekvens af disse ændringer vil vi også begynde at behandle pixelkonverteringshændelser fra iOS 14-enheder ved hjælp af Aggregeret hændelsesmåling. Dette vil understøtte dine bestræbelser på at fastholde beskyttelsen af brugeroplysninger og bidrage til kørsel af effektive kampagner”.

Hvad kan du gøre for at forberede på ændringerne?

Facebook kommer med tre konkrete anbefalinger som du kan læse nederst i indlægget.

1.     Fuldfør domæneverificering. Det er en lidt tungere dans og kræver en person som har adgang til din hjemmesides DNS samt et lidt dybere kendskab til hjemmesider. Vi kommer med en video der guider dig igennem i et senere oplæg.

2.     Du kan nu kun målrette 8 forskellige konventeringshændelser. Det er vigtigt du tjekker dem inden din annonce sættes i gang. Har du valgt en konverteringshændelse som er blevet slettet, vil din annonce automatisk blive sat på pause.

3.     Du skal lave en prioriteret liste over dine ønskede hændelser. I samme omgang er det en god idé at se din kampagne og målingsstrategi efter og eventuelt optimere i forhold til dine ønskede resultater. Se Facebooks uddybning af de tre punkter her:

  1. Fuldfør domæneverificering. Vi anbefaler, at du verificerer dit websitedomæne. Alle virksomheder bør verificere deres domæner i henhold til den anbefalede fremgangsmåde. Det er dog vigtigt at prioritere verificering af dine domæner, hvis domænerne integrerer pixler, der ejes af flere virksomheder eller personlige annoncekonti. Bemærk, at domæneverificering ikke er en ny proces, og at virksomheder kan fuldføre den fra deres Business Manager. Hovedforskellen er, at domæneverificering skal udføres på det effektive domæne på øverste niveau plus en (eTLD+1), men ellers er processen den samme. Læs mere om domæneverificering.

  2. Planlæg at bruge 8 konverteringshændelser pr. domæne. Du kan kun konfigurere op til 8 unikke konverteringshændelser pr. websitedomæne, som kan bruges til kampagneoptimering. Annoncesæt, der optimerer for en konverteringshændelse, som ikke længere er tilgængelig, bliver sat på pause. Du kan konfigurere disse 8 konverteringshændelser i Hændelsesadministrator. Læs mere om Samlet hændelsesmåling.

  3. Startkonfiguration og hvordan du ændrer den. Facebook vil indledningsvis konfigurere de konverteringshændelser, som vi mener er de mest relevante for din virksomhed baseret på din aktivitet. Alle andre hændelser gøres inaktive for kampagneoptimering. Du kan redigere dit valg af konverteringshændelser i Facebooks Hændelsesadministrator. Vi anbefaler dig at identificere de 8 konverteringshændelser, der er vigtigst for afgørende virksomhedsresultater, og vurdere, om der skal foretages ændringer i din kampagne eller målingsstrategi. Du kan arrangere dine 8 konverteringshændelser efter prioritet i Hændelsesadministrator. Husk, at fordi det kun er den hændelse med højest prioritet, der sendes, når en kunde foretager flere handlinger i løbet af en konverteringsperiode, kan alle andre hændelser muligvis rapportere tal, der er lavere end forventet, selv hvis det er en af de 8 hændelser. Disse hændelser kan stadig forekomme, men de afspejles muligvis ikke i rapporteringen i Hændelsesadministrator. Læs mere om hændelsesprioritering.

    Når du opretter et annoncesæt, skal du kun vælge at optimere en af de 8 tildelte konverteringshændelser. Det kan være nødvendigt at overveje, om du skal optimere for målsætninger øverst i tragten, f.eks. visninger af landingsside og klik på link. Hvis du for eksempel ikke kan verificere dine domæner eller i øjeblikket bruger mere end 8 konverteringshændelser per domæne til optimering eller rapportering, bør du overveje at optimere for optimeringer øverst i tragten, såsom visninger af landingsside. Begrænsningen på de 8 konverteringshændelser per domæne er ikke gældende for visninger af landingsside.

 

Konkurrencen på #hotelmarkedet: Der er plads til alle i ”det blå ocean” – også de små fisk…..

Konkurrencen på #hotelmarkedet: Der er plads til alle i ”det blå ocean” – også de små fisk…..

Hvordan kan de lokale enkeltstående hoteller så bedst klare sig i et nyt marked?

Hvad kan et ’stand alone’ hotel så med fordel stille op mod den øgede konkurrence? Et større antal rejsende gør det ikke alene, eftersom tilgangen af hotelværelser i en årrække i alle tilfælde helt sikkert vil overstige de flere tilrejsende iflg. HORESTA.

Er annoncering på de sociale medier kun for de rige?

De sidste par uger er vores firma gentagende gange blevet kontaktet af små og store virksomheder, der stiller nøjagtigt samme spørgsmål: ”kan det passe, at man som minimum skal afsætte 30.000 kroner til annoncebudget den første måned”? Flere gange om ugen får jeg også spørgsmålet: ”hvor mange penge skal jeg afsætte til annoncebudget”?

Der er ikke et sort/hvidt svar på nogle af spørgsmålene. Måske fordi det er de forkerte spørgsmål at starte med. I stedet bør man vende det hele på hovedet og blandt andet spørge: ”hvilket firma står jeg overfor”? ”hvem er målgruppen”? ”hvad ønsker firmaet at få ud af online annoncering” ”hvor mange penge har firmaet til rådighed”?... På baggrund af en grundig analyse af firmaet og dets målgrupper samt målsætning kan man lave en strategi for online annoncering. Selv på dette stadie vil jeg ikke sætte pris på en annonce. For det er nu, vi skal til at teste. Teste hvilket indhold der virker til hvilke målgrupper. Teste om vores målgruppe faktisk er den, vi tror. Måske har vi fokus på de forkerte produkter mm.

Typen af målgruppe har også betydning for, hvor mange penge der skal til at få succes på online medier. Facebookannoncering er bygget op omkring flere parametre. Blandt andet spiller konceptet udbud og efterspørgsel en stor rolle. Hvis mange firmaer konkurrer om at få vist deres annonceindhold til den samme målgruppe, vil prisen på annoncen stige. F.eks. er gravide og kvinder på barsel den dyreste målgruppe at fange, mens ældre er langt billigere.

Først når vi har en dybere forståelse af det pågældende firma, dets behov og dets målgruppe(r) vil jeg begynde at afsætte større beløb til de enkelte annoncer. Så som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale, at man i blinde kaster store summer i armene på marketing bureauer. Jeg vil i stedet anbefale jer at få en dybere forståelse af jeres firma, behov og spillereglerne på Facebook.

Ønsker du at få en nærmere indsigt i Facebook annoncering og dit firma, inden du eventuelt kaster 30.000 kr. af sted? Jeg tager en timepris på 600 kroner, hvor jeg guider dig rundt i Facebook, hjælper med at lave strategi, tester, finder målgruppe eller hvad behovet ellers skulle være. Jeg tilbyder også løbende support. Hvis I er flere, kan jeg planlægge en workshop inkl. praktiske opgaver.

Ved interesse send en mail til info@rb-consulting.dk

Bettina Winther Rübner Bang

SoMe

Er du klar…

Google har lanceret en række nye opdateringer – blandt andet E-A-T.

E-A-T står for: E-Expertise, A-Authoritativeness, T-Trustworthiness.

Hvem er ramt af E-A-T i første omgang?

I første omgang er det de såkaldte Y.M.Y.L sider også kaldet ”Your Money or Your Life” sider som er ramt af E-A-T. Disse sider er karakteriseret ved at have en potentiel indflydelse på eksempelvis vores hverdag, økonomi, sundhed eller sikkerhed. Mao. hvis for eksempel er coach, har en skønhedssalon eller webshop er du ikke den første, Google kaster sig over. Men over de næste to måneder forventer Google, at den nye ændring bliver rullet ud til alle, der har et website. Og det kan godt betale sig at forberede sig. Eller sagt med andre ord: du har ikke råd til ikke at forberede dig. Sider, som lever op til Googles nye krav, kan forvente en stigning på op til 50 % flere visninger, mens sider, der IKKE lever op til Googles nye krav, kan forvente et fald på 50 %. Mao. du risikerer at miste op til 50 % af de besøg, du ellers får på dit site. Og det er vist de færreste, der har lyst til eller råd til at miste så mange potentielle kunder.

Så hvad kan du gøre for at sikre dig mod E-A-T:

  1. Lav kvalitets indhold

  2. Forbedre domæne- og sideautoritet

  3. Tilføj eller forbedre ”om os” siden

  4. Engagere med din målgruppe på de sociale medier

  5. Tilføj en FAQ-side til din hjemmeside

  6. Opdater din kontaktside (herunder tilføj google maps)

  7. Opmuntre folk til at lave Google-anmeldelser eller dele testimonials

  8. Have forfatter bios der udstiller ekspertise og autoritet

  9. Tag del i kvalitetssamtaler på community boards og fora (inden for dit fagområde).

    Eks. LinkedIn.

  10. Få folk til at føle sig trygge ved at besøge din hjemmeside (https, gdpr info mm.)

 

Er din hjemmeside mobilvenlig? Ellers har du travlt!

Google har lige været ude med 100 nye algoritme ændringer. De næste par uger vil vi gennemgå nogle af de vigtigste. I dag starter vi med Mobile First. Hvis din hjemmeside ikke allerede nu er ”mobilvenlig” – dvs. at brugeren har en positiv oplevelse, når vedkommende navigerer rundt på din hjemmeside via sin smartphone – så skal du have styr på det NU! Indenfor de næste to måneder begynder Google at crawle mobil sites og ranke desktop sites ud fra, hvordan mobilsitet performer. Med andre ord er det Alfa & Omega at have en hjemmeside, der er funktionel, loader hurtigt og giver brugeren en stor oplevelse af brugervenlighed – og det skal alt sammen være på mobiltelefonen. Årsagen er, at mere end 50 % af alle søgninger på nettet kommer fra mobiltelefoner.

Hvis du er i tvivl om, hvilket design du skal vælge, og dit budget ikke er enormt, er responsivt design en god begyndelse. Det er ikke perfekt, men indholdet vil tilpasse sig mere eller mindre til den enhed, der søges fra. Har du en stærk koder og stort budget i ryggen, kan du med fordel vælge en kombination af responsivt og dynamic serving design.

Du kan nemt tjekke om din hjemmeside er mobilvenlig ved hjælp af dette link. Vær dog opmærksom på at værktøjet kun analyserer din forside/første side:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=da

 

Ønsker du en grundigere analyse af hele dit site kan du benytte Google Search Console. Det kræver dog at du har en Google konto og kender en smule til teknikken bag din hjemmeside.

To Boost or not to Boost

Normalt ville mit svar være NEJ🙈 Brug ikke boost af dine Facebookopslag🙊 Men efter de nyeste algoritmer er svaret ikke så klart. For det første er det nu kun 0,2 af dine følgere, der ser dine opslag - hvis du er heldig. Det kan derfor være en nødvendighed at booste dit opslag for at få det ud til dine følgere. For det andet er boost funktionen nu udviklet, således at man kan målrette interesser, bolig, job mm. Så min anbefaling er at bruge målrettede annoncer og supplere dem med boost af dine opslag. Facebook er stadig den billigste og mest effektive måde at annoncere på💰Endnu⏳