Laver du annoncer målrettet mobilapps eller webkonverteringer?

Dette blogindlæg er relevant for dig som bruger Facebook Business Manager til dine annoncer på Facebooks platforme. Dvs. ikke når du laver annoncering (kendt som Boost) via den almindelige Facebook platform.

 I kølvandet på den nye persondataforordning kommer der løbende en række stramninger inden for markedsføring. Med udgivelsen af Apple iOS 14 varsler Facebook at bla. Facebook-pixlen vil blive påvirket i en grad der mindsker vores muligheder for at lave markedsføring baseret på dataindsamling. Det er eksempelvis når en annonce målrettes alle der har interageret med din hjemmeside eller målrettes konverteringer, dvs. at folk klikker over til din hjemmeside og udfører en ønsket handling som køb eller læs mere.

Nu er Facebook jo en platform der lever af annoncering. De har derfor den største interesse i at holde på brugerne - både dem annoncerne målrettes og dem som køber annoncerne – og de arbejder løbende på at lave opdateringer som kan imødese stramningerne indenfor brugen af persondata. Facebook: ”Som konsekvens af disse ændringer vil vi også begynde at behandle pixelkonverteringshændelser fra iOS 14-enheder ved hjælp af Aggregeret hændelsesmåling. Dette vil understøtte dine bestræbelser på at fastholde beskyttelsen af brugeroplysninger og bidrage til kørsel af effektive kampagner”.

Hvad kan du gøre for at forberede på ændringerne?

Facebook kommer med tre konkrete anbefalinger som du kan læse nederst i indlægget.

1.     Fuldfør domæneverificering. Det er en lidt tungere dans og kræver en person som har adgang til din hjemmesides DNS samt et lidt dybere kendskab til hjemmesider. Vi kommer med en video der guider dig igennem i et senere oplæg.

2.     Du kan nu kun målrette 8 forskellige konventeringshændelser. Det er vigtigt du tjekker dem inden din annonce sættes i gang. Har du valgt en konverteringshændelse som er blevet slettet, vil din annonce automatisk blive sat på pause.

3.     Du skal lave en prioriteret liste over dine ønskede hændelser. I samme omgang er det en god idé at se din kampagne og målingsstrategi efter og eventuelt optimere i forhold til dine ønskede resultater. Se Facebooks uddybning af de tre punkter her:

  1. Fuldfør domæneverificering. Vi anbefaler, at du verificerer dit websitedomæne. Alle virksomheder bør verificere deres domæner i henhold til den anbefalede fremgangsmåde. Det er dog vigtigt at prioritere verificering af dine domæner, hvis domænerne integrerer pixler, der ejes af flere virksomheder eller personlige annoncekonti. Bemærk, at domæneverificering ikke er en ny proces, og at virksomheder kan fuldføre den fra deres Business Manager. Hovedforskellen er, at domæneverificering skal udføres på det effektive domæne på øverste niveau plus en (eTLD+1), men ellers er processen den samme. Læs mere om domæneverificering.

  2. Planlæg at bruge 8 konverteringshændelser pr. domæne. Du kan kun konfigurere op til 8 unikke konverteringshændelser pr. websitedomæne, som kan bruges til kampagneoptimering. Annoncesæt, der optimerer for en konverteringshændelse, som ikke længere er tilgængelig, bliver sat på pause. Du kan konfigurere disse 8 konverteringshændelser i Hændelsesadministrator. Læs mere om Samlet hændelsesmåling.

  3. Startkonfiguration og hvordan du ændrer den. Facebook vil indledningsvis konfigurere de konverteringshændelser, som vi mener er de mest relevante for din virksomhed baseret på din aktivitet. Alle andre hændelser gøres inaktive for kampagneoptimering. Du kan redigere dit valg af konverteringshændelser i Facebooks Hændelsesadministrator. Vi anbefaler dig at identificere de 8 konverteringshændelser, der er vigtigst for afgørende virksomhedsresultater, og vurdere, om der skal foretages ændringer i din kampagne eller målingsstrategi. Du kan arrangere dine 8 konverteringshændelser efter prioritet i Hændelsesadministrator. Husk, at fordi det kun er den hændelse med højest prioritet, der sendes, når en kunde foretager flere handlinger i løbet af en konverteringsperiode, kan alle andre hændelser muligvis rapportere tal, der er lavere end forventet, selv hvis det er en af de 8 hændelser. Disse hændelser kan stadig forekomme, men de afspejles muligvis ikke i rapporteringen i Hændelsesadministrator. Læs mere om hændelsesprioritering.

    Når du opretter et annoncesæt, skal du kun vælge at optimere en af de 8 tildelte konverteringshændelser. Det kan være nødvendigt at overveje, om du skal optimere for målsætninger øverst i tragten, f.eks. visninger af landingsside og klik på link. Hvis du for eksempel ikke kan verificere dine domæner eller i øjeblikket bruger mere end 8 konverteringshændelser per domæne til optimering eller rapportering, bør du overveje at optimere for optimeringer øverst i tragten, såsom visninger af landingsside. Begrænsningen på de 8 konverteringshændelser per domæne er ikke gældende for visninger af landingsside.